الاحوازالعالمبیانتقاريرحقوق الإنسانصوروجهة نظر

ابراز نگرانی دولت آلمان و آمریکا از ادامه اعدام‌ها در ایران

کریستوف اشترسر، مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان، اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرد و خواستار توقف آن‌ها شد. آمریکا نیز از افزایش اعدام‌ها ابراز نگرانی کرد.

نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری عفو بین‌الملل و “جامعه اقوام در معرض خطر” (Gesellschaft für bedrohte Vöِlker) در گفت‌وگو با دویچه وله اعدام‌های اخیر در ایران را به شدت محکوم کردند و از وضعیت زندانیان در این کشور ابراز نگرانی کردند.

دولت‌های آمریکا و آلمان نیز نگرانی خود را در مورد رقم بالای اعدام‌ها در ایران ابراز کردند.

پیش از این جن ساکی، سخنگوی وزارت امور ‌خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه (۱۲ خرداد/ ۲ ژوئن) اعلام کرد که “آمریکا نگران شمار بالای اعدام‌ها در ایران است که پس از یک محاکمه قضایی مخدوش صادر و اجرا می‌شوند”.

این سخنگو در عین حال رعایت حقوق بشر از جانب دولت ایران را آزمون کلیدی برای جذب مجدد ایران در جامعه جهانی توصیف کرد.

آمار بالای اعدا‌م‌ها در ایران انتقاد نهادهای حقوق‌بشری را برانگیخته است

کریستوف اشترسر

در این مورد گفت: «پس از روی کارآمدن حسن روحانی هم وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته است.»

اشترسر تصریح کرد: «ما خبرهایی می‌شنویم مبنی بر اینکه وضعیت حقوق بشر نه تنها بهتر نشده بلکه شمار اعدام‌ها بیشتر شده و محدودیت‌ها علیه اقلیت‌های دینی از جمله بهایی‌ها فزونی یافته است.»

مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان در ادامه افزود: «به نظر من انتظارات از رئیس جمهور ایران زیاد بوده و هیچیک ازآنها برآورده نشده است.»

جایگاه ویژه ایران در گزارش سالانه حقوق بشر آلمان

مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان انتقاد می‌کند به اینکه مسئله حقوق بشر به دلیل لاینحل ماندن مشکل پرونده هسته‌ای ایران به اندازه کافی مطرح نمی‌شود.

این مقام مسئول آلمانی در این رابطه تاکید می‌کند: «من امیدوارم دولت آلمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گزارشی تهیه بکند، زیرا اعدام‌ها زیاد شده و ما در تلاشیم تا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در بوندستاگ، پارلمان آلمان، نیز بحث انجام بگیرد.»

وی در این باره توضیح داد: «در ماه آوریل متاسفانه بحث مورد نظر انجام نگرفت. من این انتقاد را به خود وارد می‌دانم که در این رابطه به اندازه کافی تلاش نشد. اما در گزارش بعدی ما که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ منتشر شود، وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.»

اشترسر در پایان صحبت‌های خود اطلاع داد که تا پایان ماه ژوئیه ۲۰۱۴ متن اولیه گزارش دولت آلمان تهیه خواهد شد.

هشدارعفو بین‌الملل نسبت به افزایش اعدام‌ها

بهاره دویس، کارشناس مسائل مربوط به ایران در سازمان عفو بین‌الملل، نیز در مصاحبه با دویچه وله تأیید می‌کند وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شده است. وی در این رابطه به آخرین گزارش این سازمان هم اشاره می‌کند که در روز دوشنبه (۲ ژوئن/۱۲ خرداد) زیر عنوان “خفقان، اخراج، زندان؛ سرکوبدانشجویان و دانشگاهیان در ایران” منتشر شد.

وی می‌افزاید: «از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ شمار اعدام‌ها در ایران به طور فزاینده بالا رفته و باعث نگرانی ما شده است. مقامات ایران این اعدام‌ها را با دادرسی‌های بسیار ناعادلانه اجرا می‌کنند.»

او تصریح می‌کند: «محاکم ایران برای جرایمی که در زمره جدی‌ترین جرایم قرار نمی‌گیرند نیز حکم اعدام صادر می‌کنند. در قوانین ایران برای جرایمی چون مواد مخدر، اقدام علیه امنیت ملی یا محاربه یا در رابطه با قصاص مجازات اعدام مقرر شده است.»

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى